Rejvíz, Jak 23

Fly archeology
Odpovědět
Uživatelský avatar
jkmineral
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 2459
Registrován: ned 05. pro 2010 13:50:38

Rejvíz, Jak 23

Příspěvek od jkmineral »

Lokalita: Rejvíz, Jeseníky
Typ stroje: Jak 23
Datum: 15.9.1953
Posádka: polský poručík Franciszko Burek
Popis trasy:
Bez názvu 1 kopie.jpg
GPS:
Doporučená literatura:
Naposledy upravil(a) jkmineral dne ned 22. kvě 2016 21:00:49, celkem upraveno 5 x.
Mor na všechny hledače, kromě mne :)
Uživatelský avatar
jkmineral
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 2459
Registrován: ned 05. pro 2010 13:50:38

Re: Rejvíz, Jak 9

Příspěvek od jkmineral »

Dne 15. září 1953 došlo k letecké havárii v lesním úseku u Dolního Údolí. Proudový vojenský letoun JAK-23 patřící polskému 3. leteckému pluku operujícímu na letišti ve Strachowicích u Wroclavi, pilotovaný poručíkem Franciszkem Burekem měla spolu s druhou stíhačkou JAK-23 pilotovanou kapitánem A. Stojowskim provést cvičný let po ose Wroclaw-Syców-Ostrów Wielkopolski-Wroclaw v těžkých atmosférických podmínkách a ve výšce okolo 7 000 m. Když obě letadla dosáhla určeného cíle, první pilot A. Stojowski započal s obratem v daném směru, ale letoun poručíka F. Bureka pokračoval dál v přímém směru a začal klesat pod úhlem 15 – 20 stupňů, neodpovídaje při tom na výzvy z řídící věže ani z druhého letounu. Zanedlouho na to přeletěl nad městem Prudnik a s ohlušujícím burácením mířil k Československé státní hranici, kde se krátce po jejím přeletu zřítil na výše uvedeném místě.

Vyšetřováním havárie letounu a ohledáním místa katastrofy byla pověřena sedmičlenná Československo-polská vojenská komise. Pro doplnění údajů byli přizváni i tři očití svědkové havárie, lesní dělníci. Při ohledávání místa letecké katastrofy komise zjistila, že letadlo nárazem na zem vybuchlo a bylo úplně zničeno. Vytvořený kráter měl rozměry 6 x 4 x 6 metrů. Mezi úlomky letadla byly nalezeny ohořelé části lidského těla. Podle polámaných stromů komise zjistila, že se letoun zřítil pod úhlem cca 70 stupňů. Motor a některé části se zaryly do hloubky 8 metrů. Trup letadla byl výbuchem roztrhán na drobné části a rozmetán více jak 100 metrů po okolí. Podle polohy nalezeného uzávěru kabiny komise zjistila, že kabina byla uzavřena až do dopadu letounu na zem, tudíž se pilot nesnažil katapultovat. Svědkové svou výpovědí potvrdili, že bylo slyšet hukot leteckého motoru, načež spatřili řítící se letoun, který po několika sekundách dopadl na zem a vybuchl.
Jako pravděpodobná příčina havárie uvedena ztráta vědomí pilota z nedostatku kyslíku nebo z jiných fyziologických příčin. Po ukončení vyšetřování havárie byly pilotovy ostatky předány polské straně a oficiálně pochovány na Osobowickém hřbitově ve Wroclawi. Vytvořený kráter byl po vyzdvižení důležitých částí letounu zasypán zeminou. Polské prameny dokonce nedávno uvedly, že důvodem havárie mohla být i technická závada na letounu.
Mor na všechny hledače, kromě mne :)
Uživatelský avatar
jkmineral
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 2459
Registrován: ned 05. pro 2010 13:50:38

Re: Rejvíz, Jak 9

Příspěvek od jkmineral »

Technická data letounu JAK – 23:
- rok výroby 1948, SSSR
- délka - 8,16 m
- výška - 3,31 m
- rozpětí - 8,73
- hmotnost - 2000 kg
- vzletová hmotnost - 3 384 kg
- rychlost - 975 km/h
- stoupavost - 47 m/s
- dostup - 10 000 m
- dolet - 920 km
- výzbroj – 2 kanóny ráže 23 mm, na závěsech pumy do hmotnosti 120 kg
Mor na všechny hledače, kromě mne :)
Uživatelský avatar
jkmineral
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 2459
Registrován: ned 05. pro 2010 13:50:38

Re: Rejvíz, Jak 23

Příspěvek od jkmineral »

parádně jsme si zakopali. Lokalita je silně jetá, ale signálů stále mnoho, tak 100 kg dílů je pěkně urovnáno u stromu v místě dopadu.
jak.jpg
Naposledy upravil(a) jkmineral dne stř 25. kvě 2016 18:18:27, celkem upraveno 2 x.
Mor na všechny hledače, kromě mne :)
Uživatelský avatar
klarkon
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 278
Registrován: stř 25. dub 2012 17:31:30

Re: Rejvíz, Jak 23

Příspěvek od klarkon »

Tak u takových událostí jsem byl čtyřikrát -2x2 MiG-21MF,UB,MFN ,1xL-39ZA,1xL-159 celkem 6 zbytků pilotů posbírat mezi kusy duralu, Brrrrrrrrrrrr.
Odpovědět

Zpět na „Letecká archeologie“