Olej
Olej
Je to stejné, jako s voskem. V kovové nádobě rozehřeji sterý motorový olej, do kterého vložím kovový předmět. Po pár minutách, kdy se železo zahřeje natolik, že natáhne i do skulinek rozehřátý olej, železo z nádoby vyndám a ještě za tepla otřu suchým hadříkem /pozor, bude to pálit/. A tím je vlastně hotovo
Koiko 小池富夫 znovunarozen 21.12.2019
XP Deus 22 cm HF RCWS4 CZ
XP MI-6
XP Deus 22 cm HF RCWS4 CZ
XP MI-6
Re: Olej
tak to druhý oválný závaží z leva jsem dnes zahodil do kýblu se šrotemdrachir1 píše:Pár kousků po konzervaci vyjetým motorovým olejem. Neví někdo z čeho nebo co je ten klínovitý kus železa s dírou?

Re: Olej
to co popisuje Koiko je několik set let stará metoda konzervace železa - černění. Jsou různé postupy. Jiný postup: rezavý předmět zbavíme rzi tak, že ho zahřejeme v ohni cca na 100 - 150 st.C, to zn. že barva předmětu zůstává černá,v případě, že máme barvu modročernou, je to již 250 st.C. - předmět necháme vychladnout. Zbylou rez a případné okuje pak lehce odstraníme drátěným kartáčem. Pak předmět zatepla natřeme nebo ponoříme do jakéhokoliv oleje, dříve se používal lněný. Předmět pomalu zahříváme, třeba ve výhni, nebo letlampou, olej nesmí vzplanout. Olej se spolu s kysličníky železa začne rozkládat a tvoří přilnavou černou barvu, která dobře chrání proti korozi. Ale i tu je třeba zafixovat, do interiéhu postačí navoskovat a vyleštit měkkým kartáčem. Bude li předmět venku, je třeba smíchat 2 dl rozehřátého včelího vosku + 1 kg lodního laku. Mastný lodní lak tím ztratí lesk. Předmět tak vydrží roky a má příjemnou černou barvu.
Mor na všechny hledače, kromě mne 
