B -17 NEDALEKO OD ŽATCE

Fly archeology
Odpovědět
Uživatelský avatar
S.V.
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 29
Registrován: stř 18. led 2012 10:32:01

B -17 NEDALEKO OD ŽATCE

Příspěvek od S.V. »

ZDRAVÍM KOLEGY BADATELE,

Asi před 28 lety mi kamarád dal kontakt na jednoho zemědělce , který na poli nedaleko Žatce vyoral nějaký vrtulový list . Když jsem k němu přijel ,poznal jsem že jde o list z B-17 . Ukázal mi místo kde mu vyběhl za pluhem . Jenže v té době jsme neměli žádný detektor a tak se na celou věc zapomnělo . Asi před třemi lety jsem si na to vzpomněl a jel se tam se synem podívat s detíkem ale nic jsme nenašli . Problém byl v tom ,že jsem si nemohl přesně vzpomenout ,na přibližné místo . Lán pole to je jako prase a po 25 letech jsem se nemohl trefit . Asi před 14 ti dny ,když jsme zjistily že je to posekané jsme to šli zkusit znovu a to už jsme se trefili . Do půl hodiny jsme začali nacházet hliníkové slitky ,úlomky plechů ,roztrhané hylzny ,plexisklo atd. Spoustu drobotě je vidět pouze zrakem bez detektoru . Majitel pole mi říkal ,že tam pořád někdo něco vyorává .To v dnešní době zní skoro neuvěřitelně ,když víme ,že je téměř vše prolezlé detektory. Psal jsem Honzovi Vladařovi , a ten mi poslal jeho článek o letounu ,jehož místo dopadu není doposud známé . Myslím si ,že s největší pravděpodobností to bude ono . Dovolil jsem si otisknout zde zmiňovaný článek ,aby jste se seznámili s celou historií tohoto případu . Zkusili jsme vykopat malou sondu ručním kopáním , ale to fakt nejde ! Pole je tak tvrdé, že po čtyřech hodinách kopání jsme se dostali zhruba do 80 centimetrové hloubky a byli jme kožený .Našli jsme pravděpodobně část výfukového potrubí z jednoho vnitřního motoru . Tak to zkusíme dohodnout tento týden na bagrování s technikou ,než to pole znovu osejí. Rád Vás budu informovat o tom , jestli se povede najít něco zajímavého .Za Aero archiv Jirkov

S.Vyvážil

Dne 17.dubna 1945 vystupňovalo americké letectvo bombardovací ofenzivu a z Anglie vyslalo nad
kontinent tisícovku bombardérů s početním doprovodem stíhačů. Hlavním cílem bylo již poněkolikáté
nádraží v saských Drážďanech. Svaz měl nalétávat nad hřebenem Krušných hor, ale v husté oblačnosti se
část svazu omylem dostala do husté palby nad Mosteckem. Zdejší protiletadlové baterie -flak- bránící
rafinérii STW v Záluží bez váhání sestřelily dva bombardéry. Dalších šest bombardérů bylo ztraceno nad
Saskem, dva padly za obět flaku, dva se srazily a dva sestřelily německé turbínové stíhačky Me 262, které
startovaly z pražské Ruzyně. Většímu masakru mezi bombardéry zabránily doprovodné stíhačky Mustang.
Vrhly se na německé Me 262, kterým právě začalo docházet palivo a vracely se zpět do Ruzyně. V Čechách
současně útočily menší svazy bombardérů na nádraží v Berouně, Sokolově nebo Karlových Varech.
Na Ústí nad Labem se měl zaměřit 4.Combat Bomb Wing s necelou stovkou B-17 Flying Fortress.
V chaosu při půletu hustou oblačností se ale některé skupiny bombardérů rovněž ztratily a přidaly se
k bombardérům, které nešťastně přelétly nad Mosteckem. Zasaženy byly další dva stroje náležející
486.Bomb Group. Přibližně ve 14.30 hodin dostal přímý zásah do křídla u vnitřního motoru B-17 43-37931
velitele 2./Lt. Jacoba V.Bartla. Okamžitě sklouzl doleva a v plamenech opustil sestavu. Posádky okolních
letadel stihly jen zahlédnout, jak se po krátkém pádu utrhlo křídlo a hořící bombardér explodoval. Žádný
záchranný padák neviděly. Hořící trosky dopadly u obce Přečáply na Chomutovsku, ale nikdo z devítičlenné
posádky pád nepřežil.
Druhým sestřeleným strojem 486.BG se stal B-17 Flying Fortress 43-38001 "Old Miss Agnes". Také
dostal přímý zásah do pravého křídla a rychle ztrácel výšku, ale jak s úlevou sledovali letci v okolních
bombardérech, brzy se kolem padajícího stroje objevilo devět padáků všech členů posádky.

Po válce vyplnil navigátor 2./Lt. Carl F. Runge heslovitě běžný dotazník o průběhu mise: „Kde jste
opustili formaci?Nad Žatcem, Sudety, formace byla 40 mil mimo kurz.Vyskočil jste na padáku? Ano. Co se
stalo s ostatními z posádky?Všichni vyskočili, byli zajati a všichni byli osvobozeni.Kde váše letadlo narazilo
do země?Údolí řeky Ohře, západně od Žatce.“
Navigátorovo svědectví o pádu letadla u Žatce potvrzují místní zprávy. Opuštěný stroj měl
explodoval ještě ve vzduchu nad poli mezi Žíželicemi a Záhořím a ještě po válce se větší kusy z bombardéru
povalovaly u Žíželického nádraží. Dosud se však v krajině u Žíželic místo pádu nepodařilo najít a tak celou
událost potvrdit.
Bombardér 43-38001 se mise 17.dubna 1945 neměl vůbec účastnit, ale nahradil místo za stroj, který
se pro technickou poruchu musel předčasně vrátit. Doplňme závěrem, že v březnu 2012 jako poslední
z posádky zemřel v Senca Falls, New York velitel Dick Allbright ve věku 87 let.
Mgr. Jan Vladař

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Uživatelský avatar
msf
Uživatel
Uživatel
Příspěvky: 1454
Registrován: pon 17. kvě 2010 19:45:46

Re: B -17 NEDALEKO OD ŽATCE

Příspěvek od msf »

Bezva patraní, nevíš, jestli někdo z toho éra zahynul v blízkosti té obce? Já jsem byl někdy na kolem 1980 přinucen pomáhat socialistickému zemědělství ( chmel ) a v den výročí SNP jsem museli na návsi obce Staňkovice poslouchat projev nějakého komunistického blba, stáli jsme před pomníkem a on kvákla ako to tam osvobodila rudá armáda a tuná i padli dajaký sůdruhovia. Pak se otočil a na tom památníku byli anglická jména. No a byl konec komedie a my jsme mohli zpátky do hospody:)
Odpovědět

Zpět na „Letecká archeologie“