Stránka 2 z 6

Liptáň, okr. Bruntál, Me 109 Bf ?

Napsal: pon 05. lis 2018 1:38:50
od jkmineral
bohužel zatím žádný značený díl, i ten hliník je nějaký silný, tak snad jen podle nýtů alespoň zjistíme zda je to ruský nebo jiný stroj. Až Nwf očistí těch pár kousků, třeba bude štěstí :)

23x115 (SSSR)
23mm NŠ a GŠ letecké kanóny
Tento náboj byl poprvé použit do leteckého kanónu NŠ 23 zavedeného do výzbroje v roce 1945. Vznikl z polotovaru pro náboj 14,5x114 „roztažením“ krčku a osazením střelami 23 mm.
Kanón NŠ 23 měl nahradit starší typ VJa, ve skutečnosti vznikl jako zmenšenina kanónu NŠ 37. Funkce zákluzem hlavně, kadence 550 ran/min, hmotnost 37 kg. Osazen na MIG 9, MIG 15 v synchronizované podobě jako NŠ 23S na vrtulových letounech Il 10, La 7, La 9.
.
IMG_2872%281%29.jpg

Re: .... okr. Opava, Me 109 Bf ?

Napsal: pon 05. lis 2018 6:34:45
od messer
Rád bych pomohl, ale nemám křištalovů gulu..
Uvidíme, počkám na fotky.
Lokalita je mi povědomá, je okr. Opava správně?

Liptáň, okr. Bruntál, Me 109 Bf ?

Napsal: stř 07. lis 2018 8:08:23
od jkmineral
pánové, má teorie o leteckém souboji asi dostala vážné trhliny. Vyčistil jsem dna nábojů a všechny jsou označené dtp 54 :( což by měly být Vlárské strojírny - Slavičín. rok výroby 1954, takže žádný Jak9 nepronásledoval německý stroj. Foťák jsem dal včera vyčistit a bude až v pátek, tak to přes víkend nafotím. Abych to shrnul: všechny náboje prošly laufem, jsou v přibližné linii a kromě jednoho jsou potlučené o stromy, asi jak padaly. 1. Buď si někdo udělal vtip a mosaz tam poházel 2. nějaký pilot v 50tých letech pustil dávku buď omylem nebo na cvičný cíl. 3. Špatně jsem určil značení na nábojnici :(
Teď by se hodila ta skleněná gula :) Pečlivě jsem prohlédl nějaké staré letecké mapy, ale žádné cvičné cíle v okolí jsem nezjistil.

Re: .... okr. Opava, Me 109 Bf ?

Napsal: stř 07. lis 2018 14:47:53
od klarkon
jkmineral píše:pánové, má teorie o leteckém souboji asi dostala vážné trhliny. Vyčistil jsem dna nábojů a všechny jsou označené dtp 54 :( což by měly být Vlárské strojírny - Slavičín. rok výroby 1954, takže žádný Jak9 nepronásledoval německý stroj. Foťák jsem dal včera vyčistit a bude až v pátek, tak to přes víkend nafotím. Abych to shrnul: všechny náboje prošly laufem, jsou v přibližné linii a kromě jednoho jsou potlučené o stromy, asi jak padaly. 1. Buď si někdo udělal vtip a mosaz tam poházel 2. nějaký pilot v 50tých letech pustil dávku buď omylem nebo na cvičný cíl. 3. Špatně jsem určil značení na nábojnici :(
Teď by se hodila ta skleněná gula.
Možná tam někde byla malá dopadovka pro výcvik ve střelbě na pozemní cíle, bývaly v těch dobách nepříliš daleko od letišť jako např.střelnice Bělečko u Hradce Králové - tam se tyto nábojnice a 37x155 nacházejí také.

Re: .... okr. Opava, Me 109 Bf ?

Napsal: stř 07. lis 2018 16:04:42
od messer
náboje 23 mm se vskutku vyráběly ve Zbrojovce u Slavičína. "Pyro", kde se kompletovaly je pár stovek metrů od firmy, kde hákuju. Tuším, že "Pyro" bylo postaveno v r. 1953.
Škoda, jediná mašina co přicházela v úvahu byl Jak-9UT (NS-23 v ose, dvě B-20 synchro nad motorem), na jaře 1945 měly pár sestřelů, musel bych pohledat v které jednotce byly, ale ve 2 a 8 VA jsem se těmito mašinami dosud nestřetl.

Re: Liptáň, Bruntál, Me 109 Bf ?

Napsal: ned 11. lis 2018 19:05:59
od jkmineral
dnes jsme dokončili povrchový průzkum lokality. Na louce a poli stovky drobných signálů, na okraji lesa, v potoce a drobné roklině spoustu šrotu, co tam asi zemědělci naházeli. Kolo, které mělo být původně v roklině, Josef před časem pověsil někde na strom, dnes nás navštívil a kolo nám přinesl. Drobné zklamání, ale gut. Motor z rokliny před léty vytáhl bývalý traktorista JZD a pohodil si ho do stodoly. Dalo to dost práce, ale motor je. Majitel nebyl doma, ale jeho paní nám ho dovolila vyfotit, je zaházený lešením, pytlemi s cementem, senem a jiným bordelem. Až se vrátí z Německa, bude mít 10 dní volno a můžeme se stavit, jezdí s kamiónem. Pokud Mesr sdělí, kde přesně bylo výr.č., jedeme tam asi za 14 dní zaplatit dluhy, bo jsme jeli nasucho a nafotíme to. Majitel si myslí, že si za motor koupí nové BMV, ale to jde mimo nás :) Jinak to vypadá tak, že po chalupách je dost šrotu a plechů, našli jsme jen drobný šrot, žádné větší kusy, žádné nosníky, zatím asi žádné štítky. Budeme čistit :)
IMG_2875.jpg

Re: Liptáň, Opava, Me 109 Bf ?

Napsal: ned 11. lis 2018 23:41:34
od Newfoundlander
Zdravím všechny !
Dnešní akce úspěšná a mohu vyhlásit konec ,,radiového klidu,, . Ztracený telefon se kupodivu našel a jelikož
celý týden nepršelo, zdá se že je i funkční. Nikdo ho naštěstí nenašel i přes to ,že je tam spousta zmeškaných
hovorů, hlavně od bývalých zvědavých kamarádů . :)
nwf.

Re: Liptáň, Bruntál, Me 109 Bf ?

Napsal: pon 12. lis 2018 3:24:26
od jkmineral
to jsi fotil telefonem nebo foťákem? Já budu mít foťák tak ve středu, tak taky něco nafotím. Jinak to všechno bylo velmi veselé, Ty telefon, já foťák, týden jsem žral brufen, bo jsem se nachladil jak jsem lítal po tom kopci, píchli jsme, na pumpě jsme neměli čím zaplatit, bo nám nechtěla vzít natrženou 1000, ale pustila mne do Kfl, kde jsem si koupil svačinu v samoobslužné pokladně … :)

Re: Liptáň, Bruntál, Me 109 Bf ?

Napsal: úte 13. lis 2018 8:58:51
od jkmineral
kamarádi nám sdělují: "Číslo motoru bylo malované žlutou barvou na bloku motoru. Z obou dvou stran, výška písma asi 10 cm. Určitě byl někde i výrobní štítek, ale to netuším kde přesně byl umístěný. Určitě nebylo vyražené do bloku jako třeba na motorech aut."
Barva na tak zasněženém motoru už asi bude pali a dokud nebudeme vědět, kde přesně štítek je, nemá smysl do Liptáně jezdit, bo pochybuji, že by nás tam majitel nechal dvě hodiny šňupat.

Re: Liptáň, Opava, Me 109 Bf ?

Napsal: úte 13. lis 2018 11:28:07
od messer
Číslo motoru upřesní verzi mašiny, možná určí i přesnou verzi a fabriku, kde byl motor a stroj vyroben , záleží taky na uchycení motorového lože a dalších detailů, pokud to stav motoru dovolí. Nebylo by od věci vymontovat i jednu svíčku, záleží ovšem na verzi motoru. Ale obávám se, že ani nález výrobního čísla samotného stroje neposune přesnou identifikaci (datum, jméno pilota, zvlášť pokud vyskočil padákem a přežil) o mnoho dál. Podle verze mašiny snad jednotku. Vše se odvíjí od torzovitosti německých pramenů ze závěru války, kdy na některé kritické dny, kdy v tomto prostoru byly poměrně urputné vzdušné souboje, nemáme ze strany Luftwaffe nic konkrétního.
Určitý potenciál tu však do budoucna je, a byla by škoda zahodit tuto šanci pro příští generace. Nabízím tedy úhradu dluhu ( litr slivky ze svých skromných zásob) výměnou za osobní prohlídku motoru. Benzín si uhradím sám, o samotný motor nemám osobní zájem a garantuji i to, že místo, kde se nachází, nesdělím nikomu jinému.
Autora příspěvku poprosím o změnu okresu v názvu vlákna, Liptáň alias Liebenthal leží v okresu Bruntál.
Verze stroje Bf 109G (může být G-6(meně pravděpodobné), G-8, G-14,G-14/AS, G-10, G-10/R2 resp. G-10/R6).
Průzkumné verze (G-8 a její deriváty a G-10/R2) bych rovněž nepředpokládal, protože ztráty průzkumáků mám v březnu 1945(pravděpodobný časový údaj ztráty stroje) podchycené...